Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor prin ochi de copil

Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor prin ochi de copil

Peştele-pescar de Savatie Baştovoi s-a făcut Fish-fisher şi a mers de o parte şi de alta a Prutului la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor să povestească cum se poate cunoaşte un copil fără a bifa căsuţe şi a completa câmpuri cu etichete, călăuzindu-l în drumul său unic de aici dincolo.

Cine este potrivit să vorbească de educaţie, adulţilor? Preşedintele Conferinţei Internaţionale de Educaţie a Adulţilor a folosit pe parcursul întregii conferinţe motivul venerabilei sale vârste pentru a destinde atmosfera. Aş putea face acelaşi lucru în sens invers, amintindu-mi numeroasele confundări cu studenţii sau atenţionările de a mă afla pe scara greşită, a profesorilor… Orice ai face, lumea invocă că nu ai vârsta potrivită pentru a te ocupa de educaţie, eşti prea tânăr sau prea bătrân, nu ai suficiente studii, diplome, experienţă, sau ai prea multe şi încurci…

Participarea cu un instrument/ joc psihopedagogic ar putea părea nepotrivită contextului educaţiei adulţilor, însă prelegerile din plen au surprins prin argumentaţia pentru o educaţie parentală! Katerina Popovic spunea la Chişinău, că nu putem face educaţia adulţilor fără educaţia parentală. În special educaţia mamelor ar trebui să constituie o dominantă a politicilor de educaţie a adulţilor, aşa cum cu secole în urmă, Sfântul (pentru unii) Ioan Gură de Aur o considera condiţie necesară pentru a schimba lumea.

Activarea acestei predispoziţii de a lucra cu copiii, pentru cei care nu sunt încă părinţi şi reactivarea celor care sunt deja părinţi, au fost motivele care au determinat prezenţa Peştelui-pescar la această prestigioasă conferinţă de educaţie a adulţilor

Katerina Popovici răspundea la un moment dat întrebării/problemă: cum putem să îi întrecem pe chinezi în rapiditate şi costuri scăzute de producţie? Fiind creativi şi exploatând aptitudinile artistice, ieşind „din cutie”, din zona de confort… traiectorie în care ne-am înscris şi noi, la firul ierbii, în munca dintr-o şcoală ieşeană de cartier, cu sprijinul consistent al unei echipe de studenţi-asistenţi.

„Fish-fischer, a qualitative psycho-pedagogical evaluation tool for personality” a fost lucrarea pe care am prezentat-o în secţiunea „Politics and strategies of the education of values” la Iaşi şi Chişinău, în cadrul „Th Fifth International Conference on Adult Education. Education for values- continuity and context” 25-28th April 2018. Lucrarea, al cărui conţinut poate fi consultat în volumul conferinţei, indexat în bazele ştiinţifice internaţionale, a avut ca obiectiv exersarea pedagogie ca artă, ieşirea din condamnarea la psihologie a savantului tehnicist şi rigid, care taie sufletul în bucăţele şi îl analizează sub forma unor cifre, în diagrame şi curbe. Profesorul Şoitu a completat încă, expunerea despre primul instrument Antiparenting, citându-l pe V. Pavelcu din lucrarea sa originală din anii 40, în care vorbea despre sufletul omului, asemenea unui râu în care nu te scalzi de două ori în aceeaşi apă. Despre pericolul şi obsesia de a măsura în ştiinţă s-a vorbit şi în plen. Măsurăm, cuantificăm, iar dacă nu ies calculele schimbăm indicatorii… În ştiinţele educaţiei, mai mult decât în alte domenii măsurăm, evaluăm, şi mai departe? Fish-fisher propune tocmai o modalitate de evaluare şi intervenţie psihopedgogică uşoară, la îndemâna educatorilor care pot cunoaşte copilul din faţa lor în plenitudinea personalităţii sale, într-un mod uşor şi plăcut. Chiar şi părinţii se pot juca cu folos cu copii lor, dacă le plac jocurile psihologice, dar nu au expertiza unor instrumente proiective consacrate, ca Testul Rorsarch sau Szondi. Imagini ambigui, diferite de zânele cu licenţă,  provoacă, scot la lumină şi antrenează personalitatea după un suport corelat principalelor dimensiuni ale personalităţii umane şi a proceselor psihice operaţionalizate în itemi specifici.

Rigorile cercetării în pedagogie, asemănată de Prof. C. Cucoş cu Toma Necredinciosul în ştiinţele educaţiei au fost respectate întocmai de Fish-fisher, care a continuat să lucreze încă şi pe holurile conferinţei, printre colegii cercetători care ne-au chemat să le spunem mai multe prin locurile lor de baştină, în perioada următoare.

Un eveniment remarcabil prin ampla organizare, prestigiul invitaţilor, contribuţiile participanţilor şi ecoul în lumea ştiinţifică. La Iaşi, am fost martori la onorarea rectorilor Univ. „Al. I Cuza” din Iaşi care au contribuit şi au susţinut precedentele ediţii ale manifestării. Am primit mesajul şi binecuvântarea Părintelui Patriarh Daniel, am ascultat cuvinte emoţionante din partea instituţiilor partenere. La Chişinău, ospitalitatea şi frumosul ne-au unit cu căldură. Am cunoscut oameni mari din toate centrele universitare ale României şi din afara ei, toţi preocupaţi şi dornici de a ieşi din sonoritatea afonă a lemnului pedagogic. Fish-fischer a adunat în jurul său pe toţi cei care au dorinţa şi deschiderea de a ieşi din îngrădirea tiparelor, cu vocaţie spre cunoaşterea şi uman.

Despre ce este şi ce rezultate are Fish-fischer într-o relatare ulterioară…

 

Dr. Ana-Nicoleta Grigore



Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *